Stenen leeuwen (laatste reactie 11 september 2023)

28 juli 2021

Martijn Andela van de gemeente Rheden stuurt ons het volgende bericht:

Pieter Polman van de gemeente Arnhem heeft mij benaderd met een vraag van Museum Arnhem, die delen van de historische collectie gaat afstoten en op zoek is naar de herkomst/een betere plek. Veelal werd het museum in Arnhem als opvanglocatie gebruikt. Als er iets werd gesloopt dan werd het toenmalige historisch museum als opvanghuis gezien. De stenen leeuwen op de foto’s zijn mogelijk uit de gemeente Rheden afkomstig.

Is er iemand van de Oudheidkundige Kring die deze objecten kent en weet waar ze vandaan komen?

Met vriendelijke groet, Martijn Andela

5 reacties

• Frans van Elk

Vermoedelijk gaat het om de 2 leeuwen die met een aantal andere kunstvoorwerpen in consignatie zijn gegeven voor de 2de wereldoorlog aan het museum door leden van de familie Brantsen. Na de oorlog is de consignatie gevolgd door schenking. Daarvoor is een delegatie van het gemeentebestuur van Arnhem naar Parijs getogen om met de de weduwe van Jules baron Brantsen te onderhandelen. Met haar of later met haar dochter is er sprake geweest van het mogelijk terugeissen van enige in consignatie gegeven kunstvoorwerpen. Daarbij kwamen de 2 stenen leeuwen ter sprake. De stenen leeuwen zouden dus hebben kunnen horen bij de drie landgoederen/huizen van de Rhedense tak van de Brantsens: Rhederoord, Rhederhof of De Boecop. Mogelijk ook Wielbergen in Angerlo.

• Frans van Elk

Aanvullend het onderdeel dat over die leeuwen gaat in het boek Wielbergen en de familie Brantsen onder redactie van Theo Kralt.

• Frans van Elk

Aanvullend op mijn eerdere reacties.
    Op de wapenborden zouden de heraldische familiewapens zichtbaar moeten zijn. Heel interessant wordt het als deze zijn verwijderd. Deze zandstenen wapenborden met leeuwen werden ook gebruikt bij graven. Na het overlijden (1922) van Jacqueline, de vrouw van Carel Marie Brantsen (overleden 1909) werd zijn lichaam herbegraven op landgoed Wielbergen en zijn grafkelder aan de Pinkelseweg opgezegd.

• Harry Buurman

Ik weet niet of de site over Foute Leeuwen nog bestaat?
    Een paar jaar geleden zocht men naar leeuwen die bij het Centraal Station in Amsterdam hadden gestaan. Hierop reageerde ik met een foto van mijn leeuw die op mijn dak van de Vischkom op Biljoen heeft gestaan. Ik kreeg een reactie van de restauratie-architect van het Amstel hotel die zei dat er twee werden vermist. Wat blijkt: mijn leeuw was identiek aan die van het Amstel hotel.
    Helaas voor hen kon ik bewijzen dat deze voor de vermissing al was aangebracht op de Vischkom door Baron van Spaen Mijn leeuw is ingescand en volledig nagemaakt t.b.v. Amstelhotel.
    Dit alles ter info over historische leeuwen.
    Opm. Ik weet dat er bij Kasteel Biljoen ook leeuwen van de balustrade gemist worden, maar veel kleiner als de mijne ca. 80 cm.

• Marianne Poorthuis

Wat is de uitkomst van het onderzoek? Wat is er uiteindelijk met de leeuwen gedaan?