Ons Dorp – Spankeren/Laag-Soeren: De Gelderse Toren en het ‘spookhotel’

Spankeren/Laag-Soeren – In de tiende aflevering van Ons Dorp op 4 juni is de filmploeg van Johan Adolfs te vinden in Spankeren en Laag-Soeren. De tv-serie van Omroep Gelderland neemt de kijker mee terug naar 1964 en geeft een unieke inkijk in het toenmalige leven in de Gelderse dorpen.

We beginnen in Spankeren bij Kapsalon Bruntink, die al sinds de jaren 30 aan de Dorpsweg is gevestigd. De kapperszaak is wel met de tijd meegegaan: de flitsende droogkappen zijn daarvan het bewijs. De cameraploeg bezoekt verder kasteel De Gelderse Toren, waar ze de bewoonster eerst nog moeten uitleggen wat ze komen doen. Na toestemming te hebben gekregen, brengen ze de toren met bijbehorende tuin fraai in beeld.

Spookhotel en bijzondere biggen

Ook het prachtige Hotel Laag-Soeren komt in de dorpsfilm aan bod. Het gebouw staat door jarenlange leegstand en verpaupering nu bekend als het ‘spookhotel’. De filmploeg neemt verder een kijkje op Hoeve Pietrain, waar opvallende scharrelvarkens worden gefokt. De vleesvarkens zijn een kruising tussen een Engels en Belgisch ras, dat stamt uit Petrem in België (Pietrain in het Frans). De bontgekleurde biggetjes zijn een toeristische trekpleister van jewelste.

Muziek, toneel en voetbal

De film besteedt daarnaast aandacht aan de vrijetijdsbesteding in de Gelderse dorpen. Zo zorgt muziekvereniging Wilhelmina uit Spankeren voor een goede sfeer met een optreden bij de muziekkoepel in het dorp. Ook de plaatselijke toneelvereniging toont zich van zijn beste kant, evenals SCS Laag-Soeren, waar in clubtenue een potje wordt gevoetbald.

Ons Dorp

Ons Dorp portretteert aan de hand van historische opnames van filmmaker Johan Adolfs het Gelderse dorpsleven uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. De serie komt tot stand in samenwerking met het Gelders Archief, Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers (ECAL), Regionaal Archief Rivierenland en de plaatselijke historische genootschappen.

Ons Dorp is elke dinsdag om 17.20 uur te zien op Omroep Gelderland (daarna ieder uur herhaald). Aflevering online (terug)kijken? Dat kan via onze Facebookpagina en Uitzending Gemist.