Wandeling Dieren: struikelstenen en Joods leven in Dieren

Wandeling van de Oudheidkundige Kring Rheden-Rozendaal in Dieren op zondag 2 april 2023. De eerste dorpswandeling van de Oudheidkundige Kring dit seizoen start om 13.00 uur bij de Dierense Sjoel aan de Spoorstraat 34 te Dieren.

De Dierense Sjoel
In 2010 is dit gebouw gerestaureerd en weer in gebruik genomen en ingewijd als synagoge.

Struikelstenen
Van daaruit wandelen we langs de struikelstenen die in 2022 in Dieren-Zuid zijn gelegd op initiatief van de Stichting Struikelstenen gemeente Rheden. De Stichting heeft tot doel ter nagedachtenis van de slachtoffers van het naziregime struikelstenen te plaatsen in de gehele gemeente Rheden.
De Stichting wil de struikelstenen leggen voor de huizen waar zij het laatst (vrijwillig) hebben gewoond. In 2022 is daarmee gestart in Dieren. We zullen stilstaan bij de personen en families die genoemd worden op de struikelstenen.

De wandeling is voor de leden gratis en niet-leden betalen 3 euro. U kunt ook meteen lid worden. De wandeling duurt circa anderhalf uur, de gidsen zijn Frank en Jeroen van Gessel.

Aanmelden voor de wandeling: wandeling@oudheidkundigekring.nl