Historische dorpswandeling in Ellecom

Zondag 17 september 2023

Ellecom is een van de zeven dorpen van de gemeente Rheden, en tevens een van de oudste dorpen op de Veluwe. Mede dankzij de prachtige ligging tussen rivier de IJssel en de heuvels van de Veluwezoom was het een geliefde plek om villa’s en buitenplaatsen te bouwen.

Dat Ellecom precies ligt ingeklemd tussen de landerijen van kasteel Middachten in het westen, en de jachtgebieden van het voormalige Hof te Dieren, gebouwd door stadhouder Willem II, in het Oosten, is dan ook geen toeval. Als klein dorp telt Ellecom naast een aantal Gemeentelijke monumenten ook nog eens een veertiental Rijksmonumenten: waaronder de dorpskerk, huis Hofstetten, de notariswoning, de oude pastorie, huis Bernhalde, huis Middendorp, boerderij Borg Keppel en de restanten van het Hof te Dieren.

Sporthal Avegoor (Foto Rheden Nieuws)

Het landhuis Avegoor is weliswaar geen Rijksmonument, maar heeft wel een interessante, zij het inktzwarte, geschiedenis als SS-opleidingscentrum. De erachter gelegen monumentale Turnhalle is er het bewijs van, deze is door Joodse dwangarbeiders in de oorlog gebouwd onder erbarmelijke omstandigheden.

De buitenplaats Bergstein, nu verdwenen, heeft ook een interessante geschiedenis. Deze vond zijn oorsprong in de 17e eeuw in een eenvoudige boeren hoeve, uitkijkend over de Ellecomse Waard en Schuttewaard. In 1750 is deze door een nieuwe eigenaresse afgebroken en als herenhuis nieuw opgebouwd. Als overbuur bevond zich daar de toen reeds eeuwenoude boerenhofstede, de Hof tho Oghten, vlak bij de Moerascypres. In 1648 werd deze Hof samen met onder andere Avergoor en Hof tho Middeldorp als hoeven met bosbezit aangekocht door Stadhouder Prins Willem II van Oranje Nassau en samengevoegd bij zijn bezittingen in Dieren en Spankeren. Dit met het doel om een hier groot jachtgebied (wildbaan) te realiseren.

De huidige Kastanjelaan was oorspronkelijk de schaapsdrift voor de Hof tho Oghten en tevens de uitweg voor Bergstein. Groot-Bergstein bestaat nu niet meer, het is in de Tweede Wereldoorlog door een V1 zwaar beschadigd en na de oorlog afgebroken. Op de plaats van het oude huis Bergstein bevindt zich nu de Anne Frank school. Het naastgelegen nog bestaande Klein-Bergstein werd gebouwd in 1870 in opdracht van de eigenaresse van Groot-Bergstein, het werd in 1955 is Klein-Bergstein een hotel. Daarna zijn er een aantal bedrijven in gehuisvest geweest, momenteel is het weer gewoon bewoond.

Deze wandeling is op zondag 6 augustus 2023. Er wordt gestart om 13.00 uur vanaf de parkeerplaats genaamd Sterrenbos, tegenover de Kastanjelaan. Gidsen zijn Frans de Boer en Hans Cornelissen. John Striker is stand by voor eventuele historische toelichting.

Deelname aan de wandeling is voor de leden gratis en niet-leden betalen 3 euro. U kunt ook meteen lid worden. De wandeling duurt circa anderhalf uur.
Aanmelden/reserveren voor de wandeling: wandeling@oudheidkundigekring.nl
Graag aangeven of men lid is en met hoeveel personen men wilt komen.