Dorpswandeling over landgoed Hof te Dieren

In het kader van de maandelijkse dorpswandelingen organiseert de Oudheidkundige Kring Rheden-Rozendaal op 7 april a.s. een wandeling over het park van de voormalige Hof te Dieren, waar ooit het jachtslot van koning stadhouder Willem III stond. Het landgoed is eigendom van de Stichting Twickel. Zeker in het voorjaar is het park met de bloeiende stinzenplanten extra fraai.

Om 13.00 uur verzamelen we bij de parkeerplaats van de kwekerij aan de Arnhemsestraatweg 10. De wandeling wordt begeleid door de gidsen Jeroen van Gessel en Nelleke den Boer-Pinxter. We streven daarbij naar twee groepen van elk maximaal 15 personen.

De wandeling is voor leden van de Oudheidkundige Kring gratis. Zij mogen maximaal 1 introducé meenemen. Deelname uitsluitend na aanmelding per e-mail op activiteiten@oudheidkundigekring.nl. Toewijzing vindt plaats op volgorde van ontvangst van uw aanmelding. U krijgt daarna van ons bericht over plaatsing. Niet-leden betalen € 3,- per persoon.

Hebt u nog vragen, mail deze dan naar activiteiten@oudheidkundigekring.nl of bel naar Willem Kleijn, 06-21865900.

Het Hof te Dieren voor de brand van 1795

Geschiedenis
De vroegste vermelding van Dieren, toen het Hof in zijn latere vorm nog niet bestond, stamt uit 838 als Theothorne. Adela van Hamaland en haar tweede echtgenoot graaf Balderik hadden hier rond het jaar 1000 bezittingen. Keizer Frederik I van Hohenstaufen schonk het goed in 1168 aan Engelbert I van Berg.
Het Hof te Dieren wordt reeds in de 12e eeuw vermeld en was ooit eigendom van de Duitse Orde,  een kruisridderorde die ontstond in de nadagen van de Derde Kruistocht (1189-1192).

Het landgoed werd in 1647 gekocht door stadhouder prins Willem II die het tot een jachtslot verbouwde. Hij creëerde ook de grote wildbaan op de Veluwe, waarvan we de vandaag de dag de restanten nog kunnen terugvinden aan de Veluwezoom. Tussen 1679 en 1684 werd het jachtslot door koning-stadhouder Willem III met zijn Engelse vrouw Mary Stuart uitgebouwd tot een aanzienlijk jachtslot en omgeven door een formele tuinaanleg. Tevens werden toen de zogenaamde koningswegen aangelegd, zodat de koning zich per koets snel kon verplaatsen tussen de landgoederen. In de 18e eeuw werd het sterrenbos op de Carolinaberg aangelegd. In 1795 brandde het jachtslot af toen het bezet was door Franse troepen.

Het landhuis rond 1820

Rond 1820 bouwde M.C. gravin van Wassenaer van Twickel een nieuw landhuis omgeven door een landschapspark ontworpen door J.D. Zocher sr. Rond 1879 werd het park gerenoveerd door C.E.A. Petzold, en in de huidige tijd door M. van Gessel. In 1945 brandde het hoofdgebouw af, waarna de ruïne die velen zich nog wel kunnen herinneren, nog lang bleef staan, om tenslotte in 1965 te worden gesloopt. In het park van het verdwenen huis staat de vroegere tuinmanswoning, een ontwerp in cottagestijl van de Engelse architect Weatherley en gebouwd in 1903. Bijzonder is de tuinmuur uit 1885 om de moestuin. Deze muur is voorzien van een spouw die zonnewarmte vasthoudt zodat het leifruit beter kan gedijen. Er zijn buizen gevonden waarmee waarschijnlijk zelfs warme lucht in de muur gepompt kon worden, mogelijk werd de muur kunstmatig opgewarmd bij dreigende nachtvorst. Een deel van het 1000 hectare grote gebied wordt sinds 2004 als wijngaard gebruikt, de grootste ommuurde wijngaard van Nederland. Inmiddels zijn er plannen van de Stichting Twickel om in het park een nieuw huis te bouwen.
(bron: Wikipedia, Gelders Arcadië/E. Storms-Smeets)