Lezing Opkomst en ondergang Bijzondere Vrijwillige Landstorm door Arno Maan

Datum: 18 april 2024
Locatie : Petruskerk te Spankeren (bereikbaar via Kanaalweg)
Aanvang plm. 20.30 uur, entree niet-leden € 3,-

Afdeling Velp van de Vrijwillige Landstorm 1922

Landstorm Nederland: voor God, Koningin en Vaderland – opkomst en ondergang van de Vrijwillige Landstorm – een lokale burgerwacht, vaak verward met de Landstorm Nederland,  een NSB- en Waffen-SS militie tijdens de oorlog…

Tijdens de slag om Arnhem hebben circa 1200 Nederlandse SS-vrijwilligers meegevochten aan Duitse zijde. Een groot deel hiervan was lid van het SS-Wachbataillon 3 (beter bekend onder de oudere naam SS-Wachbataillon Nordwest), dat belast was met de buitenbewaking van o.a. kamp Amersfoort. Het optreden van dit bataljon is na de oorlog uitgebreid onderzocht en beschreven door het Bureau Opsporing Oorlogsmisdrijven (BOOM). Veel minder bekend is de rol die het 3e bataljon van de Landstorm Nederland heeft gespeeld tijdens de slag om Arnhem. De ‘boeken’ leren dat dit bataljon pas in Arnhem arriveerde toen de slag al dagenlang woedde, vervolgens in reserve werd gehouden vanwege de geringe gevechtskracht en uiteindelijk in stelling werd gebracht langs de spoordijk tussen Elden en Elst als onderdeel van het Sperrverband Harzer. Gevochten werd daar niet. Kortom, het bataljon vertrok na 26 september 1944 zonder een schot te hebben gelost. Of was het toch anders? Niets blijkt minder waar!

Over Arno Maan
Arno Maan, in het dagelijiks leven Belasting inspecteur én instructeur bij de Nederlandse Bergsport Vereniging, doet reeds enige jaren onderzoek naar het III./Gren. Rgt I/Landstorm Nederland. Dit onderzoek heeft grotendeels plaats aan de hand van de strafdossiers die zijn aangelegd in het kader van de berechting van foute Nederlanders na de oorlog. In de voordracht die Arno zal verzorgen wordt een beeld geschetst van de opkomst en ontwikkeling van de Bijzonder Vrijwillige Landstorm,  het ontstaan van het 3e Bataljon Landstorm Nederland, de inzet tijdens de slag om Arnhem en daarna, maar ook wordt stilgestaan bij de vraag wat voor mannen het waren die zich bij dit legeronderdeel hadden aangesloten.