Wandeling Velp 1 april 2012

VelpHistWandeling_2012Een zondagse wandeling vanaf de Oude Jan, rond Biljoen en naar het oude kerkhof aan de Reinaldstraat te Velp.

Nelleke den Boer-Pinxter ken ik van de boeiende rondleidingen door de villawijken van Velp-Noord. En van Ben van Schaik weet ik dat hij de Oude Jan en het oude kerkhof koestert als een moeder haar kinderen.

De belangstelling voor deze wandeling blijkt groot, en Ben van Schaijk trapt af met een introductie-vertelling in de kerk (die door ieder Oude Jan wordt genoemd maar die eigenlijk in 1580 als St. Mattheüskerk is begonnen). In twee groepen vertrekken we richting Biljoen en ik besluit met de groep van Ben van Schaijk mee te lopen. Nelleke den Boer wandelt met de andere groep. Buiten naast de kerk weet Ben ons direct te boeien met de zichtbare geschiedenis van de Oude Jan. De fundamenten van het ooit aangebouwde Gotische koor zijn nog zichtbaar, en aangegeven met metalen platen die in het gras liggen.

Via de Overhagenseweg (een van de vroegere kerkenpaden vanaf Biljoen) wandelen we naar het park rond Biljoen. De Historische Kring heeft al eens toestemming gehad om met een groep binnen in het kasteel te kijken; ditmaal mogen we het normaliter niet toegankelijke park betreden dat helemaal achterom het kasteel loopt. Goed is te zien hoe de nieuwe eigenaar (de Stichting Gelderse Kastelen) hard werkt aan het restaureren van zowel het gebouw (balkon op het dak) als het park.

Er is veel gekapt; en dat werd hoog tijd want de vorige eigenaar heeft het bos meer dan 100 jaar haar gang laten gaan.De waterburcht Biljoen werd rond 1530 gebouwd door Karel van Egmond, en is een soort zusterkasteel van het Duitse Schloss Moyland. Beide hebben de kenmerkende barokke klokvormige helmen op de hoektorens. Klik maar eens op de Wikipedia voor  voor uitgebreide informatie over dit kasteel.

Aan de noord-west-kant van Biljoen verlaten we het verboden park en wandelen we via het andere kerkenpad (nu de Reinaldstraat) terug naar de Oude Jan. Halverwege bezoeken we de oudste begraafplaats van de Gemeente aan de Reinaldstraat, waar sinds de tachtiger jaren geen nieuwe begrafenissen meer plaatsvinden. Ondanks de vervallen staat van veel graven (waardoor een schitterende serene sfeer is ontstaan) wordt er toch heel hard gewerkt hier. Met een groep vrijwilligers verricht Ben vooral veel snoei- en maaiwerk, maar ook de restauratie van een dodenhuisje staat op het programma. Scheefgezakte graven blijven gelukkig staan zoals ze staan. Op deze begraafplaats ligt ook een in de oorlog nabij Velp neergestorte Engelse vlieger begraven. Het graf is geadopteerd door buurtgenoten en staat altijd vol verse bloemen

De waterpartijen achter het kasteel met de eilanden en het merkwaardige grafhuisje waarin wellicht ooit het opbaren van de eigenaar was voorzien, zorgen voor veel sfeervolle verrassingen, terwijl Ben vertelt over de geschiedenis van Biljoen en haar bewoners. Helaas ben ik mijn fototoestel vergeten; de achterkant van Biljoen is voor mij en voor de meeste wandelaars een onbekend plaatje.

Moe van het wandelen komen we terug in de Oude Jan waar koffie op ons wacht, en waar Ben en Nelleke de middag afsluiten.

Wietze Landman