Zomerexcursie 2006

OLYMPUS DIGITAL CAMERAVijftig leden namen dit jaar deel aan de excursie naar de Achterhoek, helaas moesten we 10 leden, die ook mee wilden maar niet meer in de bus pasten, teleurstellen. De weersvoorspelling voor deze dag was zeer matig tot slecht, maar wij hebben maar één buitje gehad en verder uitstekend excursieweer. De tocht voerde naar de DRU (Diepenbrock en Reigers Ulft) fabriek in Ulft, waar we ontvangen werden met koffie en cake. Na het welkomswoord werd een film uit 1947 vertoond waarin de ijzerproductie in de Achterhoek en een aantal DRU producten in het bijzonder werden getoond. Hierin was vooral goed te zien hoeveel zeer zwaar werk onder moeilijke omstandigheden verricht moest worden voor de productie van pannen, ketels, haarden, putdeksels en de bekende ovenschotels en keukengerei in de kleuren groen, bruinrood en natuurlijk de grijsgewolkte serie. Bij die productie waren de arbeiders maar minimaal beschermd door een bril of handschoenen om maar te zwijgen van een afzuigsysteem. Arbo-wetten waren in die tijd nog niet van kracht.

Vervolgens was er een rondleiding in de voormalige fabriekshallen door vrijwilligers, die zeer duidelijk en bevlogen, toelichting gaven op de machines, gebruikte mallen en voorwerpen die nodig waren voor de productie. Ook de uitleg over het productieproces was zeer duidelijk. De hal met de vele producten van DRU, Atag, Jaarsma en Etna was erg leuk, omdat ieder zo zijn eigen herinneringen had bij het zien van al die bekende huishoudelijke voorwerpen. Op de bovenverdieping hoorden we meer over de historische kant van de ijzer(oer)winning en bewerking tot het vloeibaar ijzer. Dit is al gestart rond 1400 toen er al een kasteel gebouwd is op een plek waar ijzeroer gevonden werd.

De ochtend werd afgesloten met een goed verzorgde lunch en om half twee vertrokken we richting Aalten waar we drie musea wilden bezoeken.

Aalten lag werkelijk stralend in de zon, wat toch wel een tegenstelling was met het sombere thema in de musea namelijk de Tweede Wereldoorlog. Deze tijd is voor Aalten ook een zeer sombere periode geweest. In museum Markt 12 was een indrukwekkende presentatie over de onderduiktijd en het hele huis was ingericht als was het nog onder de bezetting. In het Frerikshuus was naast de vaste historische collectie ook een gedeelte van de fotoreportage: “Van Moskou tot Berlijn” te zien met imponerende (en afgrijselijke) foto’s van de joodse fotograaf Jevgeni Chaldei, de toenmalige fotograaf van Tass, die op 2 mei 1945 de foto maakte van het plaatsen van de vlag op de Reichstag door de Russische troepen. In de synagoge die ook te bezoeken was, was het vervolg van de fototentoonstelling.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAVervolgens ging de tocht naar Zelhem naar het goed “Aldenhaeve” van de familie Siebelink. Hier werden we in de fraai gerestaureerde schuur ontvangen met thee en een heuse prijsvraag over hoeveel bosjes stro er met subsidie weer aangebracht waren in het op historisch verantwoord gerestaureerde dak en hoe de naam van deze bosjes stro (dokken) is. Na een verfrissend buitje konden we toch nog droog door de prachtige heemtuin wandelen onder leiding van mevrouw. Vooral het feit dat er zeer veel boomkikkers een plek gevonden hebben in de metershoge braamstruiken was leuk om te horen en ze adviseerde ons om volgend jaar, in de zomerperiode terug te komen, om de tuin op zijn mooist te zien.

Het was een volle maar geslaagde excursie die uitnodigt om weer eens terug te gaan, zoals bleek uit de reacties van veel van de deelnemers.

Tanny van de Werf , september 2006