Wandeling Rheden 1 juni 2008

Rheden_Zutphensestraatweg-ca1900

Rheden Zutphensestraatweg circa 1900

Wandeling door Worth-Rheden. Wat een goed plan van de Oudheidkundige Kring om ons, bewoners van de gemeenten Rheden en Rozendaal, mee te nemen op wandelingen door onze eigen gemeenten om zo verleden en heden beter te leren kennen. Als deelnemer aan de interessante rondtocht van 1 juni 2008 door Worth-Rheden tracht ik enkele indrukken weer te geven..

Mooi weer, veel liefhebbers, twee deskundige rondleiders de heer en mevrouw Rijnbende. Worth-Rheden een gebied waar veel moois te zien is maar nog meer moois te dromen is over het verleden dat wordt opgeroepen door onze bewogen vertellers. Worth-Rheden wordt begrensd door de IJssel, Massenweg en Lentse Steeg en omvat ook het landgoed Heuven. Het woord “Worth” is afgeleid van het woord “Waard”, een omdijkt stuk laagland. Het is een gebied waar nog enkele mooie plekken te zien zijn maar waar ook veel moois verloren is gegaan.

We bezoeken de Kruishorst met een mooi bos. Voor velen van ons was dit een eerste kennismaking. In de 16e eeuw was dit een echt landgoed met een oranjerie en paardenstallen. Het heette “van Mekerensgoedje”. Het was 12 ha. groot.

Een prachtig meertje waar de schapen in gewassen werden voordat ze werden geschoren, zo werd de wol heerlijk zacht om te spinnen. Als mooie boerderijen noem ik Bronkhorst, dat in de 19e eeuw ook als bakkerij heeft gefunctioneerd, de Roskam, Munninkhof. We zien verder nog enkele boerderijen maar vele zijn verdwenen.

Achter de spoordijk hebben vroeger de arbeiders van de steenfabriek van Velp gewoond. Ze konden via een rechte weg, de Brinkweg (ook wel Groenweg genoemd) langs de IJssel naar hun werk lopen. We doorkruisen een betrekkelijk klein gebied, maar er is zoveel te vertellen, vooral over wat er gestaan heeft. Onze gids vertelt en wijst aan waar die en die boerderij heeft gestaan, maar nu zien we alleen groene weiden bevolkt met o.a. Hooglanders of met struisvogels en ander allochtoon vee. Maar de imposante eik van 350 jaar oud staat er nog in al zijn pracht! Hoe heeft de gemeente Rheden de moed gehad om de oude monumenten zomaar te slopen? Maar we dromen verder over hoe het was. Gemeente, afblijven van dit gedeelte van Worth-Rheden! Op het gebied aan de Zuphensestraatweg heeft vroeger villa Voorstede gestaan. Nu is er een wadi aangelegd om het oppervlaktewater te behouden. Men is gestuit op een urnenveld uit de Germaanse tijd. Deze urnen zijn nu te bekijken in het Museum voor Oudheden in Leiden..

Dank aan de enthousiaste uitleg van het echtpaar Rijnbende. We komen nog graag eens terug om het Landgoed Heuven te bekijken.

Lucie Overgoor-Sonnen