Excursie naar Wasserburg, Anholt

WasserburgAnholt2

Wasserburg Anholt

Zondag 27 maart verzamelden zich 50 leden van de Oudheidkundige Kring Rheden-Rozendaal op de binnenplaats van Wasserburg Anholt, net over de grens in Duitsland. De jaarlijkse winterexcursie was dit jaar een vervolg op de lezing van de heer Jan Berends die eerder voor de Kring een heeft verteld over “Wasserburgen” in het grensgebied Nederland/Duitsland. “Anholt ligt precies op de grens, en dan is niet het probleem wie naar wie komt want men ontmoet elkaar gewoon in het midden.” zoals Carl Philipp Fürst zu Salm-Salm, de huidige huisheer van het kasteel, zei bij een bezoek van Koningin Beatrix.

In 1169 wordt Anholt voor het eerst genoemd. In de twaalfde eeuw waren de heren Von Anholt leenmannen van de bisschoppen van Utrecht en diende de vesting waarschijnlijk om de gebieden in het zuidoosten van het bisdom te verdedigen. In 1647 gaat het kasteel, door huwelijk, over op de vorst Leopold Philipp Carl. Rond 1700 wordt de oude vesting verbouwd tot een fraai adellijk huis en worden tuinen aangelegd naar Frans voorbeeld, streng geometrisch.

Heerlijkheid_anholt_1741

Heerlijkheid Anholt 1741

In de vele jaren daarna werd er voortdurend gebouwd en vinden er verbouwingen plaats. Ook de tuinen veranderden in Engelse landschapstuinen volgens de mode in de negentiende eeuw. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog werd het kasteel door bombardementen voor driekwart verwoest. Vorst Nicolaus Leopold zu Salm-Salm (1906-1988) besloot het kasteel na de wederopbouw open te stellen voor geïnteresseerde bezoekers. In 1966 werden het museum en de tuinen voor publiek geopend en in 1968 volgde de opening van een hotel en restaurant in de voorburcht.

De leden van de Oudheidkundige Kring Rheden-Rozendaal werden in groepen door het kasteel geleid onder begeleiding van zeer deskundige gidsen die de jongste geschiedenis van het kasteel van dichtbij kenden en zo ook aardige anekdotes wisten te vertellen. Na de rondleiding was er “Kaffee und Kuchen” en werd nog gezellig nagepraat over de indrukken die dit bijzonder kasteel had gemaakt en niet te vergeten de bijzondere collectie schilderijen waaronder werken van beroemde Nederlandse schilders als Rembrandt.