Dichterbij dan verwacht

In de nalatenschap van zijn vader treft Frans Leichel (1940) een doos met documenten aan. De brieven en foto’s roepen vragen op over het leven van zijn voorouders. Zijn nicht Jacqueline Vreeken is direct geboeid. Op zoek naar antwoorden start ze een speurtocht en reconstrueert ze de turbulente familiegeschiedenis van haar oom.

Grootvader Ehrenfried begon als pianostemmer van Franz Liszt en vergezelde hem tijdens diens concertreizen door Europa. De orgel- en pianozaak die hij later aan de Steenstraat in Arnhem opbouwde ging failliet en hij vertrok daarna alleen naar Nederlands-Indië.

Ook andere leden van de familie waren in dit bedrijf en de piano- en orgelbouw werkzaam.

Boeiend beschrijft Jacqueline Vreeken haar spannende zoektocht naar deze geschiedenis die zich deels in het oosten van ons land afspeelt. Dankzij de door hen gebouwde instrumenten is menige kerk in onze regio met de orgelmakers Gebroeders Leichel verbonden. De orgelmakers Gebr. Leichel werkten o.a. in Arnhem, Drempt, Dieren, Laag-Keppel, Eerbeek, Loenen, Ellecom, Rheden, Rozendaal en Doesburg. Naast reparaties en onderhoud aan bestaande orgels leverden zij aan diverse kerken in onze regio een nieuw orgel. Zo werden het orgel in Rozendaal (in opdracht van baron van Pallandt) en het voormalige instrument in de kerk van Ellecom (geschonken door gravin Douairière Bentinck van Middachten) door hen gebouwd.

Afkomstig uit Emmerich en Duisburg (D) speelt hun intrigerende levensloop zich merendeels af in Nederland en Nederlands-Indië en waren de gebroeders in onze regio woonachtig in Arnhem, Doesburg, Hummelo en Lochem. Met de interessante speurtocht in dit boek komt, in de marge van de wereld- en cultuurgeschiedenis, ook een stuk historie in onze streek verrassend dichterbij.

De auteur J. Vreeken studeerde communicatie en redigeerde een aantal boeken. Ze heeft een passie voor geschiedenis en genealogie.
De recensent, Reinoud G. Egberts, is Oud cantor-organist van de Grote- of Martinikerk te Doesburg
Verkrijgbaar via verschillende webwinkels, 348 pagina’s, € 24,95.

Reinoud G. Egberts