De circusbaron

De circusbaron/ Jules baron Brantsen van Rhederoord en het geheim van Mata-Hari.

De boekpresentatie was op vrijdag 13 oktober 2017. Frans van Elk heeft een rijk gedocumenteerd verhaal geschreven over het leven van “enfant terrible” van Rhederoord: Jules Brantsen (1877- 1944).

Maar ook de geschiedenis van Margreet Zelle (Mata Hari) krijgt aandacht in dit boek. Het is dit jaar 100 jaar geleden dat ze werd geëxecuteerd. Over haar is al veel publiciteit geweest. Jules Brantsen en Margreet Zelle hebben elkaars pad gekruist, daar is Frans van Elk van overtuigd. Twee boeiende en avontuurlijke levens worden door hem beschreven.

Jules was behalve baron, ook rallyliefhebber, circusdirecteur van Circus Durandsen, zakenman, geheim agent en verzetsheld. Een man die niet veel sporen naliet (geheim agent) en dus heeft de schrijver veel speurwerk verricht in allerlei archieven.

Ook de politieke intriges in Frankrijk komen in dit boek aan bod. Jules Brantsen en Margreet Zelle behoorden tot de “beau monde” van hun tijd en stierven door oorlogsgeweld. Mata Hari werd beroemd als danseres en is berucht geworden als spion. Veel in haar leven is raadselachtig gebleven. Baron Brantsen zocht de anonimiteit, werd verraden en als politiek gevangene naar het concentratiekamp Buchenwald gebracht, dat hij op 9 december 1944 niet overleefde. Ook zijn dood is omgeven met raadsels. Maar door dit boek wordt hij uit de vergetelheid gehaald. De schrijver komt in zijn interessante boek tot verrassende veronderstellingen en conclusies.

Frans Th.L. van Elk, De circusbaron/ Jules baron Brantsen van Rhederoord en het geheim van Mata-Hari. Uitgever. VEB bv – Media www.decircusbaron.nl

Truus Havinga – Wieringa