Ambt & Heerlijkheid 219, jaargang 69, juni 2023

Dit nummer van Ambt & Heerlijkheid wil ik beginnen met een oproep. Het kan niet anders dan dat er bij de lezers van dit blad mensen zijn met niet alleen interesse voor het verleden van de eigen leefomgeving, maar daar ook een interessant en/of leuk artikel over kunnen schrijven. En als je denkt, hé, dat gaat misschien over mij, dan komt dat goed uit. We zijn namelijk op zoek naar mensen die het leuk vinden om af en toe een artikel voor dit blad te schrijven. Dat kan over van alles zijn. Er is maar één voorwaarde: het moet gaan over de lokale geschiedenis. En het zou helemaal geweldig zijn als er iemand zou willen schrijven over het verleden van de kleinere kernen (Ellecom, Spanke-ren, Laag Soeren, De Steeg of Rozendaal). Het kan een artikel zijn van bijvoorbeeld één kantje of een iets langer stuk (maar 4 à 5 kantjes vinden we meestal wel het maximum). Als dit je best wel aanspreekt maar je wil in het begin wat hulp hebben dan kun je natuurlijk altijd bij ons checken of we dat kunnen bieden. Mocht je interesse hebben, of misschien zelfs al iets op de plank hebben liggen (je weet maar nooit), stuur dan een mailtje naar redactie@oudheidkundigekring.nl.

Het is fijn om te kunnen melden dat we een nieuw redactielid hebben: Elly de Bruijn, vanaf april jl. lid van onze redactie.

In deze aflevering komen er weer veel aspecten van onze eigen geschiedenis aan de orde. En ook twee boekbesprekingen, het is altijd mooi om te zien hoe er toch elke keer weer fraaie boeken uitkomen over een onderwerp of een persoon met een relatie naar Rozendaal of de gemeente Rheden.

Op 1 juli wordt op veel plekken Keti Koti gevierd. Hierbij wordt de afschaffing van de slavernij herdacht en gevierd. Bij de Rhedense viering vorig jaar in Rheden werd stilgestaan bij de relatie tussen de slavernij en onze regio. Karwan Fatah-Black, historicus en een expert op het gebied van de geschiedenis van de slavenhandel, vertelde bij zijn lezing vorig jaar hier veel over. Ook in dit nummer van Ambt&Heerlijkheid is er aandacht voor de sporen van het slavernijverleden in onze directe omgeving. Fineke Burgers gaat in een artikel over Lubbert Jan van Eck hier nader op in.

Hans Witt