Ambt & Heerlijkheid 211, jaargang 67, juni 2021

De redactie heeft goed nieuws in coronatijd en wel dat het ons is gelukt twee nieuwe redactie leden te vinden: Peter Kars en Gajus Scheltema. Zij stellen zich aan u voor in dit nummer.

In dit nummer vindt u kopij uit verschillende dorpen. Uit Rheden hoort u wat over het ontstaan van de ‘Vereniging Vrienden van het Aangespannen Paard Velp en Omstreken’ van Frans Wellink. In Dieren worden al bijna honderd jaar Oranjefeesten georganiseerd. Dat gebeurde volgens Jos Leeman al tijdens de regering van koningin Wilhelmina, rond 31 augustus, haar verjaardag. Frederik Justus Hendrik Lodewijk baron d’Aulnis de Bourouill was Indisch ambtenaar en een van de eerste burgemeesters van de gemeente Rheden. Marthe Raven, die dit artikel geschreven heeft, is ook de schrijfster van ‘Indië in Velp en Rozendaal een wandeling’, te downloaden op https://www.defensie.nl/downloads/publicaties/2020/10/21/indie-in-velp-en-rozendaal-een-wandeling. Een leuk alternatief voor de wandelingen van de Oudheidkundige Kring, die nog niet door kunnen gaan.

In Velp ligt de Dingenfabriek, Marijke Bruinewoud vertelt erover. Als het even kan worden hier voorstellingen en exposities gehouden. Kees Schaap vertelt over het boerenbedrijf van zijn vader ‘het Gotingsgoed’ van Middachten in De Steeg. Henri Slijkhuis schreef zijn verhaal op. Op Rozendaal komt de geschiedenis van de begraafplaats aan bod, Cathrien van de Ree vertelt er over en in A&H 212 een vervolg over bijzondere graven. Uit Velp hoort u meer van Jan van der Wal over huize Mariposa, met als bijzonderheid, dat daarvan op schaal een poppenhuis is vervaardigd.

Gelukkig kunnen we weer terecht in de boekhandel. We hebben twee boekbesprekingen voor u. Een bespreking door Ton Burgers van de Atlas van de IJssel en een door Hans Witt van Meander, een stripboek over de geschiedenis van de gemeente Rheden. Het stripboek is een leuk cadeautje voor de kinderen of kleinkinderen.

Namens de redactie wens ik u veel leesplezier.

Nelleke den Boer-Pinxter