Ambt & Heerlijkheid 186, jaargang 61, maart 2015

Sporthal-Avegoor

Ellecom – Turnhal Avegoor

Een nieuwe start in 2015 met een vernieuwde redactie. Met twee nieuwe redactieleden erbij is het weer gelukt om weer een A&H te vullen met interessante kopij.

Zowel voor de kostschool te Dieren als voor Mr. H.M. van der Zandt verschijnt het tweede deel. Nieuw is het verhaal van Avegoor na de tweede wereldoorlog toen het dienst deed als gevangenenkamp voor NSB-ers en andere collaborateurs van de hand van John Striker.

In dit nummer ook de laatste bijdrage over de Landelijke Rijvereniging Velp en omstreken. Naar aanleiding van de excursie naar de bunker Diogenes is er een bijdrage door van Herman Geursen over: Teerosen op de Veluwe. Deze Duitse peilstations waren bedoeld om de geallieerde bommenwerpers en jagers te kunnen onderscheppen voordat ze schade aan konden richten in Duitsland. Enige resten van deze groots opgezette radiopeilmasten en bunkerrestanten zijn nog steeds op de Veluwezoom aanwezig.

René Nijhof beschrijft de woning ’t Sunneke van Louis Couperus aan de Arnhemsestraat-weg te De Steeg. Helaas is deze bijzondere woning in de oorlog door een bom grotendeels vernield.

In de regio zijn enige bijzondere foto- en briefkaartenalbums opgedoken en aan de Oudheidkundige Kring ter beschikking gesteld om te scannen. In overleg met de eigenaren kan er mogelijk weer een goed artikel over verschijnen in ons tijdschrift.

Walter de Wit