Ambt & Heerlijkheid 185, jaargang 60, december 2014

A-en-H-december-2014-circusDe Oudheidkundige Kring Rheden-Rozendaal mag terugzien op een zeer geslaagd jubileumjaar en we sluiten in stijl af met dit decembernummer. Zo schreef redactielid Fineke Burgers het verhaal over Mr. H.M. van der Zandt. Als eerbewijs draagt de Velpse drum- en showband sinds 1952 de naam van de man die veel betekende voor de sociaal-culturele ontwikkeling van Velp.

Beeldend kunstenaar en tekendocent Gerrit van Middelkoop verraste ons met de levensgeschiedenis van Jules Brantsen, die ooit in De Steeg een echt circustheater begon en er mee door de wereld trok. Hij vertelt het waargebeurde verhaal in sprookjesvorm.

Niet alleen voor de Kring was het een bijzonder jaar. In februari werden we geïnviteerd voor een rondleiding door een geheel gerenoveerd kasteel Biljoen, ook lieten we ons gezicht zien bij de officiële viering van het 700-jarig bestaan van kasteel Rosendael. Op acht september ontvingen we onze vrijwilligers, zoals we dat jaarlijks doen, in de Oranjerie van kasteel Middachten. Ja, we verheugen ons in een uitstekende relatie met tal van instanties, landgoedeigenaren en bewaarders van bijzondere cultuurschatten. Dat heeft alles te maken met een wederzijds respect dat in zes decennia zorgvuldig werd opgebouwd.

De redactie van uw blad ondergaat een aantal wijzigingen. Al eerder droeg Jan Jansen zijn redactievoorzitterschap over aan Walter de Wit. Vanuit het bestuur is Jeroen van Gessel toegetreden tot de redactie en Truus Havinga neemt de plaats in van Hilde Brekelmans. Ik beëindig mijn werkzaamheden als eindredacteur en geef het stokje door aan Walter de Wit. Hij zal de dubbelfunctie gezien zijn affiniteit met de vereniging met verve vervullen. Iedereen met wie ik de afgelopen 3½ jaar te maken had: hartelijk bedankt voor de prettige samenwerking. Fijne feestdagen en een gezond en mooi 2015 gewenst!

Dick Bosveld