Ambt & Heerlijkheid 169, jaargang 56, december 2010

KoepeldeKaap1955

Koepel de Kaap in 1955

Het laatste nummer van Ambt & Heerlijkheid van 2010 alweer. We hopen dat u er tijdens de feestdagen enkele genoeglijke uren aan zult beleven. De redactie en de auteurs hebben er menig uur in gestoken om weer een stukje lokale geschiedenis samen te vatten of te onthullen en daar blijven we uiteraard ook in 2011 mee doorgaan. Volgend jaar verschijnen weer vier edities van Ambt & Heerlijkheid, waarbij de tweede editie, nummer 171, geheel in het teken staat van Landgoed de Bockhorst in Spankeren.

Nelleke den Boer-Pinxter beschrijft in de vierde en laatste aflevering van deze serie, het leven en de bezittingen van Alexander Vrijheer van Spaen. Het betreft de periode vanaf zijn derde huwelijk in 1677 tot aan zijn dood in 1692.

Het Grote Laar in Spankeren was een boerderij die in het verleden uitgroeide tot een heus landgoed. Het wist deze status echter niet te behouden. De geschiedenis gaat terug tot zeker 1300, maar de locatie was al veel langer in gebruik als boerderijplaats. Ton Elzebroek beschrijft het (grote) Laar in twee delen.

Een jaar geleden alweer werd een monument onthuld in de bossen van Middachten in De Steeg. Het markeert de plek van een onderduikershol, dat daar van april 1943 tot februari 1944 als zodanig dienst deed.

Frans Wellink vertelt in twee verhalen de geschiedenis van het slachthuis in Rheden. Dat werd in 1922 gesticht onder druk van de Rijksoverheid. Iedere gemeente kreeg z’n eigen slachthuis en vleeskeuring, waardoor de kwaliteit gewaarborgd werd.

Op 8 november van dit jaar overleed Jan Frans van Oosten Slingeland. Hij was in 1954 de eerste voorzitter van onze Kring. Walter de Wit tekent voor het In Memoriam.

In de serie ‘Toeristische uitzichtpunten op de Zuid-Oost Veluwe” dit keer het verhaal over Koepel de Kaap. Het is één van de weinige koepeltjes die bewaard is gebleven en waarvan het uitzicht niet verloren is gegaan.