Ambt & Heerlijkheid 168, jaargang 56, september 2010

Alexander-Spaen

In alweer de derde aflevering over Alexander Vrijheer van Spaen schrijft Nelleke den Boer-Pinxter deze keer over de de periode dat hij in 1661 rijksvrijheer wordt tot na het overlijden van zijn 2e vrouw Johanna Doeothea Quadt von Wickrath in 1676.

Elke rechtgeaarde Soerenaar kent het Priessnitzmonument, ook wel het torentje van Jut genoemd. Maar wie is deze (dokter) Priesnitz en waarom is zijn naam verbonden aan dit kleine monument in Laag-Soeren? Walter de Wit dook in de geschiedenis van deze watergeneeskundige die als één van zijn volgelingen Jut van Breukelwaard had. De man die van het kleine Soeren met z’n sprengen een heus kuuroord maakte.

Ook van de hand van Walter de Wit is deze aflevering van “Toeristische uitzichtpunten en heuvels op de zuidoostelijke Veluwezoom”. Dit keer neemt hij de koepel van Viruly onder de loep. Die naam wordt nog steeds direct geassocieerd met de beroemde vlieger Viruly, maar de naamgeving heeft in dit geval te maken met de bewoner van het Huis Klein Duimpje, de heer T. Viruly. Zijn bezit strekte zich uit over een groot gedeelte van het Onzalige Bos.

Nettie Dekker en Elis Duringhof-Gerritsen beschrijven in de serie “Grote Bouwmeesters uit Ellecom” het leven van Jan Brink-Evers, architect in Ellecom, die steeds meer een architect voor adelijke families blijkt te zijn. Hij maakt onderwerpen voor de verbouwing van twee kerken, namelijk in Spankeren en Ellecom, de laatste in opdracht van Graaf Bentinck van kasteel Middachten. Hij bouwt ook een nieuwe kerk in Dieren-Zuid, waarbij hij kennis maakt met de familie van Heeckeren van Wassenaer van kasteel Twickel. Het contact met beide families heeft gevolgen voor latere opdrachten.

Café Restaurant “de Vereeniging in Velp. Theo van der Hoeven en Anita Matser schrijven erover in het kader van een project vanuit de belangenvereniging Daalhuizen-Velp en wijkvereniging Daalhuizen-Oost. Vele Velpenaren kennen het nog, “De Vereeniging” in de Wilhelminastraat, waar feesten, uitvoeringen en partijen gegeven werden. Je kon er gezellig uitgaan en wat eten en drinken. In oude Velpsche Couranten stonde ook regelmatig aankondigingen van films voor vermaak van scholieren en dorpsgenoten.