Ambt & Heerlijkheid 163, jaargang 55, juni 2009

Een bijzondere dominee en Velp voor Oranje

Een wisseling van de wacht in de redactie van dit blad. Walter de Wit heeft het voorzitterschap van de redactiecommissie overgedaan aan Wencel Maresch. Gelukkig blijft Walter wel deel uitmaken van de redactie. Wencel Maresch is hoofredacteur van huis-aan-huis krant Regiobode en is auteur van een flink aantal boeken, waaronder verschillende met als thema de lokale geschiedenis. Hij heeft eveneens zitting in het bestuur van de Oudheidkundige Kring.

In dit nummer een bijzondere bijdrage, die ver terug gaat in de historie, met het verhaal over een vrijzinnige dominee uit Velp, die in 1620 gedeporteerd wordt. Smullen voor liefhebbers van kerkhistorische conflicten die, als u de berichten in de media over een Engelse bisschop van januari 2009 gevolgd heeft, nog steeds een bron van commotie kunnen zijn.

De Oude Jan krijgt sinds 1984 steun van de Stichting Vrienden van de Oude Jan. Ze bestaan dit jaar 25 jaar en dat is een reden om terug te kijken op de historie, de restauratie en de exploitatie van de bekendste kerk van Velp. Een ander jubileum is dat van de Stichting Velp voor Oranje. Die viert haar 115 jarig bestaan op 16 juli 2009. Maar is dat wel zo? Bij het onderzoek voor dit verhaal, kwam Nelleke den Boer-Pinxter liefst drie verschillende oprichtingsdata tegen.

Verder drie boekbesprekingen: De vereniging Brandweer Dieren bestaat dit jaar een eeuwen dat was aanleiding voor een jubileumboek, geschreven door Maud van Braam. Eind vorig jaar verscheen een prachtig boek waarin een landhuis maar vooral een, voor deze regio, belangrijke familie een hoofdrol speelde. De familie Brantsen bezat namelijk een groot aantal landhuizen en landgoederen in Gelderland, onder meer de landgoederen Zijpendaal, Rhederoord en Rhederhof en natuurlijk het landgoed Wielbergen te Angerlo. Begin juni werd een nieuw boek uitgegeven over Landgoed Middachten, getiteld: ‘Eerste koetsier op Middachten’. In dit boek wordt verteld over de glorieperiode van het stalbedrijf van Kasteel Middachten uit de negentiende eeuw. De verhalen zijn vastgelegd door de heer H.J. Dijkerman, zoon van de laatste koetsier van Middachten.

De redactie