Filmvertoning documentaire ‘Hamaland’

In het kader van de samenwerking van de Oudheidkundige Kring Rheden-Rozendaal en de Stichting Past Present heeft het bestuur het genoegen u uit te nodigen voor de vertoning van de documentaire film ‘Hamaland’ op zondag 16 oktober om 15.00 uur, inloop vanaf 14.30 uur, in de Petruskerk te Spankeren.

Deze documentaire behandelt de zogeheten ‘Wichard-sage’ en vertelt over een gebeurtenis die aan de basis lag van wat later Gelre – en nog later – Gelderland zou worden. Maar wat was er eigenlijk in dit gebied in de 9e eeuw, de tijd na Karel de Grote en voordat Gelre ontstond? Het antwoord daarop is simpel gezegd ‘Hamaland’. Een naam die de meeste mensen wellicht kennen van de Hamaland-fietsroute van de ANWB, maar er schuilt meer achter deze naam dan over het algemeen bekend is.

De Stichting Past Present heeft over het graafschap ‘Hamaland’, mede met steun van onze Oudheidkundige Kring, een audiovisuele productie gemaakt. Hiervoor werd o.a. gefilmd op locaties in Elten (Duitsland), Montferland, Rheden, Oosterbeek, Duno etc. Dat zijn allemaal locaties die een rol speelden rondom ‘Hamaland’.

Thomas Wijnands, die als regisseur daarbij betrokken was, zal de documentaire inleiden en toelichten.

Toegang is voor leden van de OKRR met één introducé gratis, niet-leden betalen € 3,– entree.

Zie ook de website van de Stichting Dorpskerk Spankeren.