Tot het einde der tijden

‘Tot het einde der tijden. Een kleine geschiedenis van de begraafplaats aan de Bergweg in Velp’ is een heel bijzonder boek. Het is geschreven door Herman Staring in samenwerking met de ‘Stichting Behoud RK Begraafplaats Bergweg Velp’.

Het bestuur van de Stichting en in het bijzonder Jan Erren hebben jarenlang verhalen verzameld over mensen die aan de Bergweg begraven zijn. De verhalen zijn aangevuld met interviews met nabestaanden van mensen die nog niet zo lang geleden overleden zijn. Verder zijn ze de archieven ingedoken om de geschiedenis van de begraafplaats boven water te krijgen. De verhalen zijn prachtig ‘in de tijd’ geplaatst.

Door de uitgave van het boek blijven de geschiedenis van de begraafplaats en de verhalen bewaard voor het nageslacht, ‘Tot het einde der tijden’ hoopt Jan Erren.

Het boek begint met een interessante inleiding van Gerrit van Middelkoop, die aan de Bergweg woont en bevat ongeveer honderd mooie, vaak ontroerende verhalen.

Zo is er het verhaal over een vondeling, die bij de burgemeester wordt gebracht. Deze moet voor de baby een naam bedenken bij de aangifte en een pleeggezin zoeken.

Bijzonder is de geschiedenis van de familie Staal, die de grond schonk waarop de RK kerk gebouwd is. ‘De Bisschop Staal Jongensschool’ was vernoemd naar missiebisschop Walterus Staal. Een Priesteres der kunst, zo wordt Anna Collin-Tobisch genoemd, een beroemde operazangeres die op 65-jarige leeftijd in Velp is overleden en waarvoor bewonderaars een prachtig monument lieten maken door Villeroy&Boch. Helaas is het in de oorlog vernietigd, maar nu staat er een eigentijdse versie! Ook de vergeten en ongedoopte kinderen hebben een monument gekregen waarop hun namen staan vermeld.

De mooiste grafengel staat op het graf van Tonny van der Meer, die hier moederziel alleen overleed terwijl zijn ouders in Indonesië waren. ‘Een trouw hondje’ is de titel van het verhaal over de hond van Floor van der Kuil, die bij het voetballen gewond raakte en aan bloedvergiftiging overleed. Het hondje gaat met de familie mee als die het graf van Floor bezoekt. De hond ontsnapt later thuis en wordt door de doodgraver teruggebracht. Hierna plaatst zijn vader een hek om het graf.

Als laatste noem ik het verhaal over ‘directeur Groen’, Cato Buurman, die vorig jaar plotseling overleed en node gemist wordt, ook op de begraafplaats. Al met al bevat het boek een groot stuk geschiedenis van Katholiek Velp. Wie nog nooit op de begraafplaats is geweest, raad ik aan dit pareltje toch eens met een bezoek te vereren.

Herman Staring, Tot het einde der tijden, Stichting Behoud RK Begraafplaats Bergweg, Velp 2018. Boek ad €19,95 verkrijgbaar bij Jansen & de Feijter of te bestellen via info@rkbegraafplaatsvelp.nl excl. Eventuele verzendkosten. ISBN 978-90-90313146-6.

Nelleke den Boer