Ambt & Heerlijkheid 174, jaargang 58, maart 2012

VelpOudeJan

Oude Jan – Velp

Het eerste nummer van Ambt & Heerlijkheid van 2012 ligt voor u. Het is weer met veel plezier, zorg en toewijding samengesteld door uw redactie. De verschillende auteurs hebben succesvol gestreefd naar goed onderbouwde en prettig leesbare verhalen.

De afgelopen vijf jaar is ondergetekende nauw betrokken geweest bij de samenstelling van Ambt & Heerlijkheid, en tevens  als vertegenwoordiger van het bestuur in de redactie. Het blad zelf kende ik al langer, uiteraard. Wat me in die vijf jaar opviel, is de passie waarmee het blad wordt gemaakt en de betrokkenheid van de leden van de werkgroep redactie. Een soms tijdrovende klus. Er gaat in het samenstellen en redigeren van dit periodiek meer tijd en energie zitten dan je in eerste instantie zou verwachten. Het ontbreken van voldoende tijd is voor mij echter ook de reden om ermee te stoppen. In de persoon van Dick Bosveld is naar mijn idee een uitstekende vervanger gevonden. Zijn jarenlange ervaring als redacteur zal hem er zeker bij helpen. Bovendien telt de redactie enkele andere zeer ervaren krachten, die hem perfect bij kunnen staan bij die job. Van één van hen nam de redactie inmiddels afscheid. Ietje ten Holte-Oerlemans maakte vele jaren deel uit van het redactieteam. Haar uiterst precieze wijze van redigeren en corrigeren zullen beslist gemist worden, maar ze vond het toch het moment een stapje terug te doen. Met Dick Bosveld en Fieneke Burgers nieuw bij ‘de redactieploeg’ is de redactie van uw blad echter naar mijn stellige overtuiging in zeer goede handen.

In Ambt & Heerlijkheid nummer 174 vier onderwerpen:
In de eerste plaats weer een lezenswaardige aflevering van de Grote Bouwmeesters in Ellecom. Frits Tesser publiceert in dit nummer het eerste hoofdstuk van een nieuwe serie over de Oude Jan in Velp. Leijn Melse schreef het tweede deel van het verhaal over de familie Havelaar aan de Veluwezoom en Dick Bosveld interviewde voor deze uitgave erevoorzitter en auteur Adriaan Kolkman, wiens standaardwerk over de Mauritiuskerk in Rheden tijdens de Algemene Ledenvergadering wordt gepresenteerd

Wencel Maresch