Najaarslezing – De keizer in Nederland

Het bestuur van de Oudheidkundige Kring Rheden – Rozendaal nodigt u van harte uit voor een lezing over keizer Wilhelm II in Nederland door de heer Hans van den Berg.

De lezing is op donderdag 3 november 2016 om 20:00 uur en vindt plaats in de kapel Nieuw-Schoonoord, Nieuw-Schoonoord 1, 6881 TV Velp.

In de eindfase van de Eerste Wereldoorlog wordt in Berlijn de republiek uitgeroepen. De Duitse keizer Wilhelm II meldt zich op 10 november 1918 als asielzoeker aan de Nederlandse grens. Vervolgens blijft hij tot zijn dood op 4 juni 1941 in ons land.

Knipoog reuni augustus 2003 buste van keizer Wilhelm II in DoornWie was deze man? Wat was zijn relatie tot de Oranjes? Uit welke familie stamde hij? Hoe zag zijn gezin eruit? Wat valt er over zijn karakter te vertellen? Hoe was hij als keizer en hoe als banneling? Waarom kiest hij nu juist voor Nederland? Hoe ging de politiek daarmee om? Hoe raakt hij in Doorn verzeild? Hoe leefde hij in Doorn? Hoe ziet de inrichting van zijn huis eruit? Allemaal vragen die tijdens de lezing ter sprake komen.

Kortom, de lezing behelst een mix aan historische, kunstzinnige en anekdotische wetenswaardigheden over een prominent allochtoon, die zijn sporen op de Utrechtse Heuvelrug nadrukkelijk heeft nagelaten.

Voor leden is de lezing gratis, aan niet leden vragen wij € 3,–